PAS KA UMNO KA ???

assalammualaikum dan salam sejahtera..

kali ni habaq pasai politik di malaysia,
mungkin aku hanya budak mentah yang hanya mengikuti politk sejak tahun 1998 .... masa tu aku rasa aku budak lagi , tapi satu persatu ia membuka mataku tentang politik malaysia, apa yg berlaku sejak tahun itu ???



mungkin era reformasi berlaku pada tahun tersebut , sebenarnya memang diakui generasi pemimpin pada mas tu pada aku memang sangat berpengaruh, suka aku melihat hujah-hujah arwah ustaz fadzil noor ... hujah2 amat bernas, tapi pada masA yang sama aku melihat bagaiman pembangunan yg dilakukan oleh perdana menteri tun dr mahathir , ya memang betul tun mahathir banayk melakukan pembangunan di malaysia , tapi hakikatnya aku nampak mula muncul kehancuran akhlak anak muda,

PAS DAN UMNO adalahj dua parti yg berbeda .. eh silap terlalu banyak perbedaannya, pertama kalinya adalah dari segi dasar parti , umno lebih kepada memperjuangkan bangsa,, ya perjuangan bangsa, tapi sejak merdeka , masih lagi melayu tak dapat mendominasi ekonomi di malaysia , sedangkan umno yg mememegang tampuk pemerintah . kalau nak kata kroni melayu ramailah yang kaya raya, kontraktor yg memasuki politik umno sudah pasti mudah mendapat projek..

berbeda dengan PAS . dasarnya islam . rasanya mereka yg memasuki pas  lebih banyak habis duit sendiri untuk memeperjuangkan parti . aku berminat dengan pas kerana mereka mengumpulkan ulama dalam satu organisasi . mungkin ramai yg tak tahu jantung PAS adalah dewan ulama . jadi aku tak pernah takut kerna aku tahu yg menjaga PAS adalah para ulama . ya mereka menggunakan agama. untuk berpolitik, tapi memang hakikat agama perlu menjaga politik supaya ia tidak terus kotor..

kata dua yg aku sering kali guna adalah : MANUSIA SERING KALI MENGATAKAN POLITIK ITU KOTOR . TETAPI POLITIK SANGAT SANGAT MEMERLUKAN ANDA YG BERSIH DAN BIJAK UNTUK MENGENDALIKAN POLITIK DENGAN LEBIH BAIK......


JIKA ADA YG TERSALAH  , MAAFKAN AMBE...... ( BOTAKJB)

Comments